tisdag 11 februari 2014

3 år till nästa gång...

Igår gjorde jag Coloskopi. Det är min andra gång jag gör det. Det är förebyggande vård för att i tidigt stadie kunna hitta Coloncancer (cancer i tjocktarmen). Vi har den sortens cancer genetisk i vår släkt. Min far förlorade kampen mot den, precis som hans far och fler släktingar därtill. 

Så att genomlida fasta och tarmsköljning och en undersökning när de kontrollerar tarmen genom att föra upp en slang med kamera i rumpan och vidare upp genom hela tjocktarmen, det är värt mödan om man kan hålla koll på tumörbildning och åtgärda dem i tidigt skede. 

Första gången jag gjorde det var det ganska ok och undersökningen kunde genomföras utan smärtstillande medel. William var bara 5 månader och jag var nog ganska uttöjd efter två täta graviditeter. 

Denna gång började det bra, men hon som skötte undersökningen kom inte förbi sista kröken i tarmen. Det gjorde ont och de backade slangen, blåste in mer luft och försökte igen och igen och tryckte på magen hit och dit.. Till slut gav de mig lite smärtstillande, men de tog sig inte förbi ändå. Så efter många fler försök så kom det en doktor som utan en tillstymmelse till att pressa eller att det gjorde ont kom till slutet utan problem. 

Sen var det bara att backa och det var ingen fara. Så skönt när det äntligen var över. Tarmen såg fin ut och jag blir kallad om tre år igen...

Blev hämtade av svärföräldrarna och vi åkte och åt direkt! Det var gott! Hungrig var jag, eftersom jag inte ätit det senaste dygnet! 

Väl hemma fixade jag middag och lite matlådor till vår fjällenresa. Sen efter middagen satte jag mig ner. Då kom tröttheten och ömheten i magen. Det bubblade av all luft och av maten. Så jag lade mig redan innan kl 21. 

Sov sådär då barnen delade säng med oss. Gick upp och beredde mig för jobbet, men Lilleman hade ont i magen och diarré så då åkte myskläderna på istället. Blir ett par dagar hemma och det känns faktiskt skönt då magen fortfarande är öm. Känns ungefär som kraftig mensvärk. Så förstå vad de bökat. Jag såg slangens rörelser på magen när de höll på som värst... 

Hade inte så här ont efter förra gången, men jag är ju i varje fall frisk! 👍 Helt fantastiskt att vi i Sverige har denna chans till förebyggande vård! 

Hörde dessutom på nyheterna att ligger man i riskzon eller har ärftlighet till Coloncancer så kan man förebygga genom att:

* ta bort/minska rött kött
* hålla dig i form, vara vältränad
* inte vara överviktig/fet

Så jag jobbar ju åt rätt håll! Äter inte rött kött, tränar 3-5 dagar/vecka och -19kg förra året är ju en bra början! 

Sen så inflika de ändå att man kan ha otur att få det ändå, framförallt om det finns ärftlighet till det... :(

Önskar er alla en underbar dag! Ta vara på livet och var rädd om dig själv, så kan ni därefter även vara rädda om varandra! 
K❤️R❤️A❤️M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar