fredag 4 mars 2011

Favoriten..

Min favoritblomma är Orkidé.
Jag älskar dem,
trots det ibland lite vildsinta utseendet med luftrötter när de trivs som allra bäst.
När jag flyttade till min första egna lägenhet 1996,
så fick jag en orkidé av min mamma i inflyttningspresent.
Den har jag fortfarande kvar!
Men den har ändrat färg från att vara vit till att vara lite limegrön...
Några av mina orkidéer knoppas nu medans andra blommor för fullt!
Så härligt!





Dessa knoppar finns på min 15-åriga orkidé!


Jag frågade min blivande treåring vilken min favoritblomma är och Lucas svarade direkt:
Orkidé!

Köp en orkidé till nån du älskar!

På blomspråket betyder Orkidé:
Endast Du kan nå mitt hjärta!
Men själva namnet betyder faktiskt:
testikel,
och kommer från grekiska ordet orchis.
Namnet syftar på de två runda underjordiska knölar som vissa orkidéarter har..

Ha en mysig fredag!
Det är dags för fredagsmys...
KRAM


3 kommentarer:

  1. Du verkar vara ett proffs på orkidéfronten. Själv har jag svårt att få dom att överleva ens någon vecka. Fick en Orkidé av Fredde och Eva strax efter jul. Den blommar fortfarande faktiskt och jag är mäkta stolt. Men FEMTON ÅR!!!!???? Hur lyckas man? ;)

    SvaraRadera
  2. 15 år!! WOW....imponerad som bara den! :) Visst är de underbart fina...men jag kan inte sköta dem så bra som du uppenbarligen *fniss*. Har en förmåga att tröttna på dem när de blommat över. Nu har jag en som jag trodde var typ..död!Men så kom det iaf knoppar på den - o jag blev jätteglad, fast nu är jag sur på den för att den sett likadan ut i flera lååånga veckor utan att knopparna ändrar på sig :( JA JA, den som väntar på nåt gott.............

    SvaraRadera
  3. Låt rötterna få ljus.. Sen vet jag inte vad jag gör, men de trivs!!

    SvaraRadera