torsdag 5 december 2013

Plank-förbud!!

Idag var jag på återbesök hos Naprapaten och han konstaterade att jag fått ökad rörlighet i ländryggen! Åt rätt håll alltså!! Vi gick igenom min träning för att stärka ryggen och konstaterade då att  det kan vara efter mitt snitt med Lucas för snart 6 år sedan som kan vara en anledning till mina problem. Nu gäller det att bygga upp dessa stabiliserande muskler (bäckenbotten) och samtidigt fortsätta stretcha rumpan, så är vi snart på banan igen.

Pratade även om plank-utmaningen jag kör. Plankan ska man aldrig köra så pass länge om man vill bli bra i ländryggen! Den kan snarare ge problem i ryggen! Vill jag bli kvitt mina ryggproblem, så har jag förbud på plankan! Så nu är det Plank-förbud!! 

Och för er alla som har känningar i ländryggen, gör inte plankan! Det är tom bättre med armhävningar! 

Så med de råden från naprapaten skiter jag fullständigt i dag 29 & 30 i 30-dagars utmaningen! Jag värnar om min rygg och den ska jag leva med hela livet! 

Var även förbi Art of Running, nyöppnad butik på Åda. Rekommenderas varmt! Anders har erfarenhet och kunskap om rätt löparsko för din träning. Jag skulle bara titta, men kom hem med ett par skor för vinterns löpturer! Så nu MÅSTE jag springa hela vintern! ;-) 
Nu hoppas jag på bra grepp i det kommande vinterlandskapet! 
Med ny pannlampa och nya skor, återstår bara att nyttja mitt presentkort jag vann på Röhnisch. Nya varma kläder kanske?! 

Ha en fin dag! Nu ska mina prinsar badas...

K❤️R❤️A❤️M

6 kommentarer:

  1. Väldigt intressant! Värre är att jag faktiskt fick plankan som en del i ett träningsprogram avsett att bygga upp min rygg - av en sjukgymnast! Det bör tilläggas att jag inte träffar henne längre..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se dagens inlägg Jenny så får du en riktig förklaring! Kram & trevlig helg!

      Radera
    2. Jag läste det! Skrämmande att till och med sjukgymnaster rekommenderar plankan. :-( Som tur var kände jag själv att det inte var bra och slutade men vem vet hur det hade kunnat gå annars...
      Du skrev att det hade blivit en diskussion på Facebook, var det någon som hade en annan åsikt?

      Radera
    3. Nej det var mest frågan om hur plankan kan skada... Vilken tur att du slutade med plankan! Kram

      Radera
  2. Svar
    1. Tack! Har inte hunnit prova dem än. Ligger gömda i skåpet! (Julklapp till mig själv) kram

      Radera