måndag 30 december 2013

Scharlakansfeber i huset!

På julafton fick Lucas några prickar på hakan och på juldagen några på kinden. Ingen feber eller ont någonstans, bara lite trött. Vi trodde det var en allergisk reaktion och uteslöt julmust, pepparkakor och tog bort hyacint och julstjärna. Smörjde med kortison och tyckte det blev bättre. Vi for iväg på kryssning fredag-lördag och han var hur pigg som helst, men vaknade upp med mera utslag i ansikte, men ingen feber el smärta. Bara klåda. 
 
Jag ringde 1177 och berättade om min misstanke att han hade scharlakansfeber, men blev dementerad då sköterskan i luren berättade att man inte kunde ha det utan feber. Jag berättade att han haft det förrut och jag kände igen symptomen, men nej det kunde det inte vara. Och eftersom han ingen feber hade bad hon mig söka på Vårdcentralen idag, måndag.

Vi fick en tid i morse och de konstaterade snabbt genom ett halsprov och denna vackra syn att det var scharlakansfeber ! Så nu fick han en 10-dagars pencillinkur och vi hoppas att klådan i ansiktet snabbt försvinner! Så min son är undantaget som bekräftar regeln... 


Hoppas ni mår bra och har haft sköna lata dagar! Det har vi! 

K❤️R❤️A❤️M

2 kommentarer:

  1. Hoppas att han snabbt mår bättre. Önskar dig och din familj ett GOTT NYTT ÅR! Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack han mår bra nu! Gott nytt år till dig och din familj också! Kram

      Radera