fredag 6 december 2013

Plankans vara eller icke-vara...

Efter mitt inlägg igår har jag förstått att det surrats om varför plankan är farlig. Det ställdes en rak fråga på Facebook idag efter mitt plank-förbuds inlägg, där min naprapat Sven-Åke ÖstmanJärna Hälsoinsikt AB (www.halsoinsikt.se) svarade:

"Plankan är jättebra för mig som naprapat, jag får många patienter som kommer till mig med akuta ryggbesvär!! Plankan som övning eller den mycket populära utmaningen som finns på fb är helt värdelös och till och med farlig, det är inte ovanligt att man skadar någon disk i ryggen när man gör plankan. Att träna de lokalt stabiliserande musklerna som skyddar ryggen gör man med en annan teknik som jag kan visa er som är intresserade!"

Vidare kom frågan:
Hur skadar man en disk på det viset?  

Sven-Åke utvecklar:
"De muskler som stabiliserar ryggens kotor och skyddar diskarna orkar inte jobba statiskt under så lång tid som när man gör plankan vilket leder till att de inte kan stabilisera kotorna som de ska. När vi tappar stabiliteten ökar rörligheten och kompressionen på disken ökar vilket kan leda till att disken spricker och dess kärna läcker ut och skapar ett mekaniskt tryck mot nervroten vilket vi vi kallar diskbråck!"

Så var rädda om er! Vi har bara en rygg!

Ha en trevlig afton!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar