fredag 21 januari 2011

Förberedelser...

Idag har jag fått äta en frukost som innehöll: ett kokt ägg, en skiva vitt bröd, 2 glas klar vätska. Till lunch får jag äta: 75 g fisk, 2 små potatisar och minst 2 glas vätska. Sen ska jag drick minst ett glas vätska per timme. Ikväll ska jag blanda till en medicin som fixar så att tarmen ska tömmas. Sen ska jag drick minst en liter innan jag går och lägger mig. Imorgonbitti ska jag börja med tarmtömningsmedicinen och sen vätska på det. kl.13.30 ska jag infinna mig för coloskopi på sjukhuset. Då blir det lugnade medel och jag vill nog ha maxdos!!

Det här är en förebyggande undersökning för att kunna hitta cancertumörer i tidigt stadie. Vartannat år ska jag få göra denna behandling eller få denna service kanske jag ska säga. För visst är det fantastiskt att vi i Sverige har den kontrollen för människor i riskzonen. Min pappa, farfar och flera släktingar med dem har gått bort i coloncancer. När min far gick bort 2003 så startade vi en genforskning och alla släktingar har fått erbjudande om denna kontroll. Problemet har varit det att jag flyttade och bytte landsting och remissen hamnade på villoväggar och så har jag dessutom varit gravid, så det här blir min första kontroll av tjocktarmen. Coloncancer = tjocktarmscancer.

Jag är inte så rädd att de ska hitta något, för om de gör det så får jag bra vård och experter som ger mig den hjälp jag behöver. Självklart är jag lite rädd att det ska vara något, men jag är ju fortfarande relativt ung och har i så fall bra odds. Det jag är mest rädd för nu är själva undersökningen, coloskopin. Men det går nog bra. Ni får hålla tummarna för mig!

Imorgonkväll ska jag nog korka upp något gott vin och fira att jag klarade av det! Och ÄTA nåt gott! Kommer förmodligen vara ganska hungrig!! Kommer säkerligen vara väldigt trött och somna i soffan...

Tack för ordet!

Ha en mysig helg allesammans! Ta hand om varandra! <3

4 kommentarer:

  1. Usch och fy för det dära. Men ja, det är verkligen fantastiskt ändå att vi har chansen att bli kollade så.

    Lycka till!!!!

    Många kramar

    SvaraRadera
  2. Hej

    Hoppas att hela undersökningen gick bra. Och hälsa Lucas att jag tyckte att vi hade en jätte mysig dag i fredags. Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!!

    Var mycke nervös inför undersökningen, som gick hur bra som helst, utan smärtstillnade el lugnande medel. Jag fick se allting på storbild och jag hade en fin, ren och alldeles frisk tjocktarm. Så nu behöver jag inte göra om detta förrens om 3 år och då vet jag att det inte är så farligt. Det värsta var nog tarmsköljningen... =)

    Lucas hälsar att det var roligt och åka pulka och leka med dig, Gunilla!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hoppas allt gick bra för dig tjejen och så håller vi tummarna för att du är frisk som en nötkärna.
    Stor kram

    SvaraRadera