fredag 31 december 2010

Nyårsdesserten klar!

Mina två stora grabbar åkte till skidbacken och jag passade på att göra iordning kvällens dessert! Nu står den klar i frysen och inväntar den nya året! Jag var tvungen att provsmaka av smeten och har en känsla av att det kommer gå hem hos både barn och vuxna ikväll! Tur att jag gjorde dubbel sats...

Jag hittade receptet hos http://www.veraphoto.se/. Kommer även här:

Daimglass till nyårsfirandet!
Detta behöver du: (jag brukar göra dubbel sats om man är 8-10 pers)
2 Dubbeldajm
4 Äggulor
1dl Socker
4dl Vispgrädde
2msk Ljus Sirap
1tsk Vanila Vaniljsocker

Gör så här:
Krossa dajmen i en mortel. Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Överblivna äggvitor kan frysas. Det är viktigt att smeten vispas noga så att allt socker löser sig ordentligt. Vispa grädden hård och styv och blanda ner i äggulesmeten. Rör om ordentligt. Rör i dajm, sirap och vaniljsocker. Blanda mycket noga.
Häll smeten i en form (1½ l) och låt stå i frysen 5-6 timmar, tills glassen stelnat ordentligt. kan naturligtvis stå längre om man vill förbereda. Vid servering stjälp upp glassen på ett fat. Detta gör man lättast om du lossar kantan med en kniv och doppar formen mycket hastigt i hett vatten och sedan stjälper upp på fatet.
Servera med varm hjortronsylt, tinade jordgubbar med lite socker eller annan god sylt.
Smaklig spis!

Hoppas alla ni får en god avslutning på 2010! Ät gott, drick gott och ta hand om varandra! Kram från oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar