måndag 29 januari 2018

Mitt första Hot Yang

Förra veckan bokade jag av min reservation på ett Hot Yang-pass, då ryggen bråkade. Jag bokade in ett pass till idag istället! Jag var allvarligt ganska nervös innan, skulle jag klara av det?? 

Kom ganska tidigt till studion och satt och pratade innan med Carl och Dinah som äger studion och driver Trosa Hot Yoga. Mycket trevliga människor som inspirerar!  Det var ikväll Dinah som skulle hålla i Hot Yang. 

En stor eloge till Dinah som tydligt guider oss genom passet och utmanar oss oavsett form och smidighet, till att göra vårt bästa för den här gången! 
Jag kände att jag klarade mer än på intropassen, samtidigt som jag släppt prestationerna och gör utifrån mig själv. Andningen hjälper mig dessutom att komma djupare i positionerna.

Från första andningsövningen så började svetten lacka. Det var 35 grader i lokalen och dessutom hög luftfuktighet. Efter passet var alla kläder och jag helt genomblöta precis som mitt badlakan och min lilla svetthandduk. Kändes härligt att svettas riktigt ordentligt! Jag har redan bokat in Ytterliggare ett Hot Yang-pass, och ställt mig i kö på ett annat... 👌🏽🙏🏼💦❤️

Så här beskriver de själva sitt pass:
Hot Yang – är hot yoga och vår varmaste klass, liknande Bikramyoga (men lite svalare och lite kortare). Vi utför 26 olika poser och en andningsövning i ca 35° värme. I 60 min-klasserna gör vi ett set av varje pose och i de längre klasserna gör vi två set av vissa poser. Det är samma poser och samma ordning varje gång och vi gör en pose i taget och har en kort paus mellan varje pose. Värmen gör att vi blir mjukare och får en bättre och säkrare stretch för muskler, leder och bindväv. Vi minskar riskerna att skada oss eftersom vi är varma och värmen gör även att en utrensningsprocess startar där vi svettas ut toxiner (gifter), dessutom tränar och stärker vi hela kroppen, inklusive hjärta och lungor. (Källa: Trosa Hot Yoga)

Nu slappar jag helt slut i soffan.. Over and out..,

K❤️R❤️A❤️M 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar