torsdag 13 januari 2011

Katt-trubbel...

Vill först tala om att jag ser mig själv som en sann djurvän. Jag är uppvuxen med hundar och alltid haft katter och hundar i min närhet. Att vi inte själva har husdjur är för att min man är allergisk. Annars hade jag velat ha en chokladbrun labrador retriver. =)

I somras köpte vi en ny syskonvagn. Jag har haft den på den inglasade altanen på baksidan för att den inte ska bli förstörd av vädret. Men inför vintern bad jag min man bygga en vagnförvaring på framsidan. Det gjorde han, med lite brädor och presenning så blev det riktigt bra. Perfekt skydd mot väder och vind!

Nu till problemet! Jag använde ett lakan som skydd över vagnen och när jag var ute på promenad så hängde det kvar i vagnförrådet över en stol. När jag kom tillbaka hade en katt kissat ner hela lakanet. Markerat revir eller något, så det var bara slänga hela lakanet som stank förskräckligt... Jag har inte vågat ha syskonvagnen där efter den händelsen. Men nu har jag använt vår resevagn och ställde in den i förrådet. I morse när jag gick ut så ser jag kattspår till och från vagnförrådet. Jag går dit och ser att katten har åter varit där och kissat. Och det stinker om brädorna och presenningen av kattpiss..

Vad har vi gjort för att denna katt ska komma hit och markera revir och pissa ner våra saker? Nu är jag nyfiken på vad jag kan göra för att få bort denna katt och skydda vårt förråd? Någon som har några bra tips?? Snälla hjälp oss!

Vi satte på takboxen häromdagen. Den har vi haft på baksidan sedan förra säsongen, tror ni inte att det var kattpiss även på den... Blir så trött! Funderar starkt på att göra något för att slippa få våra saker nerkissade av lösa katter. Tar gärna mot tips!!

Kram till er alla!



3 kommentarer:

  1. Är jätte svårt att få dom att sluta tyvärr. Förr fanns det effektivare medel man kunde spruta där katterna markerat. Men det finns inte längre. Här är en länk till en produkt som jag aldrig provat men som verkar bra men kanske är svår att använda ute då det är stora ytor som ska skyddas: http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni/143-sssscat-.html Ska även finnas något preparat på apoteket som ska göra att de inte vill kissa där man sprayat det. Vi har själva ibland haft problem här hemma... som när nån av katterna pissade i brödrosten... Ska nog prova något av de två medlen nästa gång vi får problem. Annars har vi varit supernoga med att hindra katterna från att komma åt den nedpissade ytan, så att de inte kunde fortsätta markera där, då har de efter ett tag slutat bry sig om att markera igen. Är ju så lätt att flera katter gärna markerar över på samma ställe. Vi har även provat att spraya/skura rent med ättika, luktar starkt o rengör effektivt. Är det ute kan man nog även prova med klorin. Sen är det bara att vara på sin vakt o ha en vattenpistol eller liknande att spruta på katterna med så fort de närmar sig tomten. Detta beteende är verkligen ett helvete o tyvärr kan det ibland gå så långt att man får göra sig av med sin katt pga av de aldrig slutar... Om man bor som ni gör o får oönskat besök av grannkatterna kan jag tänka mig att det är ännu värre, jag skulle nog bli galen o vilja skjuta varenda katt... Hoppas att ni får bort kattuslingarna! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack Johanna!!

    Fick ett tips på en kattskrämma, så vi får väl se vad vi hittar på...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Du får ringa din kompis SuperskidåkarJÄGARKATTHATARsteffe! ;)

    SvaraRadera