måndag 24 januari 2011

Koloskopi...

Tack alla ni som tänkt på mig och stöttat mig inför lördagens koloskopi!! Under fredagen fastade jag och på kvällen tog jag mirakelmedicinen som skulle göra mig vacker på insidan och det blev jag!! Toaletten fick bli min bästis innan sjukhusbesöket...

Väl på sjukhuset blev jag väl omhändertagen av personalen på endoskopimottagningen. En kanyl sattes i armväcket för att man skulle kunna ge mig smärtstillande och lugnande vid behov under undersökningen.
Jag var väldigt nervös och tänkte be om maxdos om jag behövde. Sköterskorna gick igenom hur allt skulle gå tillväga och förberedde mig så långt det gick. När doktorn kom och han väl började, så var det inte jättehemskt som jag föreställt mig, men väntade till svängarna i tarmen för det var ju där de berättat att det skulle kännas mest. Sköterskan hjälpte till i svängarna genom att trycka på min mage, men ont gjorde det inte, det var mest obehagligt och mycket buller i magen. Under hela undersökningen fick jag se min tarm i förstoring  på en tv-skärm och den såg väldigt frisk och väldigt ren ut.

Eftersom jag för 5 månader sedan gick igenom en lång förlossning på 39 timmar med William utan någon direkt smärtlindring, så var inte det här nåt att tala om. Jag var överlycklig när jag gick därifrån utan smärtstillande eller lugnande i blodet. Nu kunde jag amma William direkt utan några konsekvenser när jag kom hem. Jag var lättad över att vara frisk i tarmen och glad över att det gick så bra och smärtfritt. När allting kom i kring, så var tarmtömningen innan den som var värst! Nu behöver jag inte göra någon ny undersökning förrens om 3 år och då vet jag vad som väntar mig...

Skönt att det är över... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar