onsdag 12 januari 2011

Rackartyg!

Idag har jag fått bevittna ett riktigt rackartyg av min största son...
Det hör inte till vardagen att han hittar på rackartyg. Bus och bråk finns ju med hela tiden, men inga direkta rackartyg...

Vi var hos goda vänner och fikade lite och barnen lekte i godan ro. Vi hade dörren till köket stängd för katternas skull, men barnen gick in och ut till lekrummet och tillbaks till oss i köket. Alla barnen satt i köket och Lucas var kvar själv ute i lekrummet. Jag tyckte det var alldeles för tyst. Fick väl någon intuition att något var i görningen... Jag öppnade dörren och blev ganska paff. Där stog Lucas med händerna fulla av lotion. Och inte nog med händerna, hela byxorna var nersmetade av lotion. Jag frågade vad han höll på med och tog med honom till badrummet och då började han gråta. Det syntes att han visste att det hade blivit lite tokigt. Vi tvättade av händerna och bytte kläder och han skämdes ganska mycket inför de andra mammorna, så han ville ju inte be om förlåtelse.

Hemma lite senare frågade jag vad det var som fick honom att göra så. Han svarade då, fortfarande skamset, att han ville ju bara prova och smörja händerna, men det blev för mycket och då skulle han "torka" bort det på kläderna. Det var ju ganska oskyldigt ändå, men så fel det kan bli. Han ville ju försöka fixa det själv när det hade blivit så tokigt.

Kan ju tillägga att när han sa att det blev för mycket, så menade han verkligen det. Här är byxorna som han torkade av sig på. Lotionet har här torkat in, så ni kan tänka er vilken scen jag fick se när jag öppnade dörren... =) Men mamma, det luktade gott! tillade han när jag lade dem i tvätten..





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar