söndag 9 juni 2013

Alla dieter och vägval...

Jag får ofta frågan vilken diet jag går på! 
Jag vill nog inte kalla den för en diet utan en livsstil! Jag följer Wellness Roadmap.
 
Min dag ser oftast ut så här:
frukost: en tallrik Rågflingegröt med lättmjölk, en kalkonskiva, en morot el överbliven sallad från gårdagen. Kaffe & frukt
lunch: tallriksmodellen! 75% grönsaker i härliga färger, 12,5% protein, ex fisk, kyckling & 12,5% långsamma kolhydrater, ex bulgur, mathavre, fullkornspasta.
mellanmål: frukt, kaffe, ev lite keso el yoghurt.
middag: se lunchen.
ev kvällsmål efter träningen: keso, yoghurt, frukt och bär. 
 
Jag dricker minst ett par glas vatten per måltid och ofta mellan målen. Ibland tar jag en Welness shake innan måltiden eller som mellanmål. Är även bra att fylla på med innan träning. Wellness-shaken finns i smakerna vanilj, jordgubb & choklad. Min favorit är jordgubb! Dessa Shakes är inte en måltidsersättning, utan ett komplement till måltiden! Den är 100% naturlig och här kan du läsa mer!
 
Jag försöker röra mig varje dag! Har träningstillfällen 5 dagar per vecka! Det är ju trots allt att man ska göra av med mer kalorier än vad man tar in om man vill gå ner i vikt!
  
Jag har på sistone hört flera som slutar äta och ersätter alla måltider med nutrilett el dylika shakes. Jag har gjort så själv för några år sedan och vad händer när man börjar äta? Jo man går upp igen. Och kanske mer än innan. Shakesen är kalorifattiga men innehåller massor tillsatt socker, som gör att du får energi. 
Jag har även provat LCHF. Första gången gick jag ner, andra gången stod jag bara still. Men hur mår blodet av ökat fettintag? Och hur mår hjärnan av kaloribristen!? Eller vad händer när du äter Lchf och sen äter lite snacks på en fest? Jo magen som inte är van vid kolhydrater blir svullen och man skyller på kolhydraterna igen. Om du istället äter nyttiga kolhydrater hela tiden, så upplever du ingen pösmage när du fuskar med lite onyttigheter...
 
Jag fuskar! Eller jag fuskar inte! Jag lever! Jag går på fest och jag smakar av onyttigheter, men jag begränsar mig! Och det är ju inte fest varje dag! Det är det du gör varje dag som räknas! Inte det du gör lite då och då! Fredagar innebär fredagsmys hemma hos oss. Jag tar gärna ett glas rött! Kan även smaka lite snacks. Men jag har ofta ett nyttigt alternativ till! 
 
Det här är min väg till ett hälsosamt leverne! Det kanske inte passar alla och jag kanske upprör när jag är negativ till vissa snabba dieter. Men de är inte ett långsiktigt alternativ som passar in i mitt liv! 
 
I feel great! Do you?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar