måndag 22 april 2013

Tillbaks i träningskläderna...

Idag var jag taggad för att ta tag i träningen igen, efter senaste veckans influensa.
Innan jag tog min träningspaus så hade jag fått ett Spinning-intervall-program av I feel Greats PT Sarah.
Spinn intervall – program. (By Sarah Reite)
Uppvärmning: 10 min, lägg på sporadiskt motstånd så du inte sitter och ”spinner” runt benen.
Nivå 1: Lugn start, träningspuls 50-60% av maxpuls. (ca. 10 min)
Nivå 2: Forsatt kontrollerat men med något högre intensitet, träningspuls 65-75% av maxpuls. (5 min)
Nivå 3: Medelintensitet, träningspuls 75-80% av maxpuls. Syretillförseln är fortfarande tillräcklig i 
jämförelse med syreförbrukningen, men upprätthållandet av intensiteten gör att du gradvis känner 
dig tröttare. (ca.10 min)
Nivå 4: Hög intensitet, träningspuls 85-90% av maxpuls. Detta är anaerob träning, dvs 
syresupptagningsförmågan är inte tillräcklig i jämförelse med syreförbrukningen. Mjölksyra uppstår 
och benen känns trötta. Denna intensitet ska endas köras i korta intervaller. (ca. 3-5 min)
Nedtrappning: Trappa sakta men säkert ner och låt benen gå av sig själv.
Nu tänkte jag prova detta och hoppades att kroppen skulle orka. Jag satte på mitt pulsband/klocka, så jag skulle ha koll på var jag låg i puls. Jag körde igång bra! Kroppen kändes helt okej. Men när jag skulle ligga på 85-90 % av maxpuls, så fick jag inte upp pulsen som jag förväntat mig. Förra veckans influensa har gjort sitt och kroppen har lite kvar att bygga upp. Så istället för att lägga mig på högpulsen, så körde jag en extra låt. Kändes bra för att vara första passet. Det blev dryga 45 minuter på cykeln! Sen vet jag fortfarande inte riktigt var min maxpuls ligger, så min bedömning innan när jag skulle räkna ut var jag skulle ligga kanske inte var den rätta... 
Nivå 1 låg jag mellan 122-135, nivå 2 138-145, nivå 3 145-155, nivå 4 155-162. Dagens max (90% av maxpuls) blev 162 och jag hade räknat ut innan att jag borde ligga på runt 190... Vi får väl se om jag hittar dit när formen är tillbaka...
Det känns i varje fall roligt att man piggnat till och att få komma igång med träningen igen! På torsdag avslutas delmål 1. Jag ska ge allt kroppen tillåter och hoppas innerligt på att nå målet! Mitt mål var att under den 4 veckorsperiod som varit tappa 4 kg. Förra torsdagen så hade jag lyckats bli av med 3,4 kg, så denna vecka ska minst 0,6 kg bort. Jag ska kämpa!! 
Hoppas solen kommer tillbaka snart!
Ha en skön måndagkväll!!
//Pernilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar