söndag 3 mars 2013

Besök på gymmet..

Helgen är redan gången och det är söndagkväll!
Sitter i soffan med mina fina söner, båda med feber. Troligen har de fått influensan, eftersom febern verkar envist hänga i. Mannen är på bättringsvägen och jag har (ta i trä) än så länge hållit mig frisk. 
Mina gossar blir ofta mammiga när de är sjuka, vilket gör att de gärna vill sitta ihop med mig, framförallt på natten när de ska sova. Nu när de har haft så hög feber, över 40 grader, så vill jag ha de hos mig för att ha lite koll. Det innebär att min nattsömn inte blir så bra.
Vad är då bättre att smita iväg på än träning? I går, lördag, så gick jag iväg på eftermiddagen för ett besök på gymmet. Så skönt att komma hemmifrån en stund, för det blir rätt så intenstivt med sjuka barn. 
På gymmet gick jag igenom mitt nya träningsprogram som jag fått av Sarah, I feel greats PT. Svetten lacka och jag körde igenom programmet och lite till. Skönt att rensa hjärnan lite!
När jag kom hem igen hade jag mer energi för familjen och passade på att prova ett recept ur Bosöns Kokbok som vi fick förra helgen. Det blev lax med cashewnötter och vitlök, matvete och en grekisk sallad till. Riktigt mumsigt och gott!! Dessutom nyttigt! =)
 
Barnen somnade tidigt i soffan båda två, mannen likaså och jag var nog i säng innan 22. Ja, så är det att vara en småbarnsfamilj i influensatider!
********************************************************************************************************************************
Efter grötfrukosten idag gick jag iväg för att vikariera på Hoppis & Skuttis. Vi körde Mini-Röris 3 och svettigt blev det även här! Hemma igen fixade jag en mycket mumsig lunch; Broccolisoppa! Jag gjorde den tidigare i veckan och den gav mersmak och den passade perfekt som söndagslunch. Dessutom så enkel att göra!
Broccolisoppa (portioner)
2 stjälkar broccoli (ca 250g)
1 gul lök
2 buljongtärningar
1 liter vatten
0,75 dl lätt creme fraiche
peppar
ev salt
Hacka löken och stek den mjuk. Häll i vatten, buljontärningarna och broccoli i mindre bitar. Koka upp tills broccolin är mjuk. Ta den från plattan och mixa. Rör i creme fraiche och smaka av med peppar och ev salt.
Idag hade vi inte creme fraiche hemma, så jag hade i lite keso istället och det smakade bra även det! Till soppan serverade jag morotstavar och det gillades av hela familjen! ;-)
 
 
På eftermiddagen var jag iväg en snabbis på Årsmöte och sen har jag pusslat med Lucas, medans William har sovit på soffan hela eftermiddagen. Mannen har sysslat med ventilation i källaren..
Nu ska vi ta lite kvällsmat och ladda inför kommande vecka, som oturligt nog börjar med mer vab.
Gokväll från sjukstugan!
/Pernilla
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar